.......................................................................................................................................
2 IV 2014, godz. 18:30, Budynek
Starej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, sala nr 308
Przekraczanie
granic – przestrzenie liminarne. Na podstawie wystawy Zuzanny Ziółkowskiej w
Galerii Biała w Lublinie
Prowadzące – Katarzyna
Ferworn-Horawa oraz Zuzanna Ziółkowska
Zuzanna Ziółkowska, Wszędzie jest wszędzie – wystawa w
Młodym Forum Sztuki Galerii Białej w Lublinie kwiecień - maj 2013 r.
Pod
skórą. Zuzanna Ziółkowska
Pamięć dla Zuzanny Ziółkowskiej zapisana jest w naszych
ciałach. Przepływa przez nie jak krew w żyłach. Krwioobieg pamięci jest tuż pod
skórą, wystarczy uczynić ją przezroczystą lub wniknąć pod jej powierzchnię.
Zuzanna robi to – obnaża nasz system pamiętania na wielu płaszczyznach.(…)
(…)Lamperia (Przesiąkanie) to
pomieszczenie, gdzie malarstwo pokrywa wszelkie dostępne płaszczyzny. Mamy tu
cały wszechświat, wszystkie kolory tęczy przesiąkają od sufitu przez czerwoną
lamperię. Plamy na suficie potraktowane realistycznie, przypominają znane nam,
liszajowate, brudne w kolorze przebarwienia powstające, gdy ciecz przenika
przez strop. Na ścianach widzimy wielobarwne pionowe strużki położone gęsto
tak, że pokrywają szczelnie całą powierzchnię. Granica krwistej czerwieni
odcina swobodny przepływ farby w dół, a pojawiają się jej resztki przy
podłodze.(…)
(…)Griselda Pollock
trafnie określiła historię jako „wszystko, co czyni to możliwym”. Narracja
Zuzanny zostawia zatem miejsce na naszą pamięć. Nie opowiada swojej historii,
chociaż możemy się pewnych analogii domyślać. Na żółto maluje się przecież rury
gazowe, nad umywalką wisi maleńki obrazek czerwonego krzyża na zielonym tle
wojskowych karetek pogotowia. Lublin to miejsce cierpienia ofiar wojny, a
następnie reżimu komunistycznego. Piwnice takie jak ta w Galerii, kryją
historie straszne, o których trudno się mówi, albo się właśnie milczy. Takie
milczenie o sobie przerywa autorka i zarazem uruchamia naszą pamięć. Pyta też o
język jakim opowiadamy te historie. A co z językami, które zanikły w wyniku
tragicznych losów? Tylko nieliczni odczytają literę Dalet na pracy pod tym
samym tytułem. Na obrazie „Jidisz” kolorowa anatomia języka przypomina
zwieńczenie kobaltową koroną, tak ważny jest on dla naszej pamięci. Zuzanna
przywołuje tragiczne losy ludzi, ale konstruuje do tego swój własny sposób
wypowiedzi. Kodem tej wypowiedzi jest kolor w przestrzeni. On jest nośnikiem
znaczeń i symbolem, lecz znów raczej rebusem, niż konkretnym komentarzem. Za sprawą
działań artystki podążamy do wygenerowanych znaczeń i osadzamy je w teraźniejszości, co więcej
czytamy ostrzeżenie co do przyszłości. Kolor i atrakcyjny zaskakujący sposób prowadzenia narracji przypomina świat
zewnętrzny zdominowany przez dyskurs reklamowy. Współczesny widz dobrze zna
stosowanie silnych bodźców kolorystycznych i graficznych, jak również
przemieszczanie znaczeń, włączenie odbiorcy w grę poszukiwań, konieczność
nieustannego odkodowywania. Jest przygotowany do labiryntu znaczeń, w które
wprowadza Zuzanna Ziółkowska.
(tekst Katarzyna Ferworn-Horawa)
Katarzyna Ferworn-Horawa – ukończyła Wydział
Architektury Wnętrz ASP w Warszawie dyplomem w Pracowni Projektowania Mebla
prof. Teresy Kruszewskiej. Jako artysta wizualny łączy przestrzeń, ruch, obraz
i słowo w działaniach na styku różnych mediów i kanałów percepcji. Od 1995 roku prowadzi
własną firmę projektową Inna Pracownia.
We współpracy z architektami realizuje projekty architektoniczne w zakresie
wnętrz publicznych i prywatnych. Wspólnie z Andą Rottenberg i Dorotą Szaroszyk prowadzi cykl
wywiadów ze współczesnymi polskimi artystami w piśmie „Dobre Wnętrze”, wyd.
Murator. W 2010 roku otrzymała II nagrodę w konkursie na Muzeum Polaków
ratujących Żydów im. Rodziny Ulmów w Markowej z zespołem Cube Architekci
Kubicki & Mizieliński. Publikacja w „Arch” nr 10, 01/02 2012. Wraz z podjęciem studiów
doktoranckich w ASP w Warszawie w
Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza, aktywna w życiu
akademickim i artystycznym (wystawy, publikacje). Realizuje projekty malarskie
i filmowe, pisze wiersze. Od 2013 roku członkini Rady Programowej doktoranckiej
Galerii STYK.
Zuzanna
Ziółkowska – obecnie doktorantka na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk
Pięknych w Warszawie. Ukończyła z wyróżnieniem rektorskim ASP w Warszawie,
Pracownię Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza i dr hab. Pawła
Susida. Specjalizacja w pracowniach: Działań Przestrzennych prof. Mirosława
Bałki, Przestrzeni Audiowizualnej prof. Grzegorza Kowalskiego oraz Malarstwa
Ściennego prof. Edwarda Tarkowskiego. Jest także absolwentką Wydziału Grafiki i
Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz UKSW w Warszawie, gdzie
studiowała dziennikarstwo. Stypendystka z Projektu Międzyuczelniana Specjalność
Multimedialna z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki, Stypendystka Funduszu Popierania Twórczości Przy
Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS.
Wystawiała
swoje prace w wielu wystawach, m. in.:
2013
- 3, 2, 1... Start!, Galeria STYK,
Warszawa;
2013
- Dwufaza, Galeria Spokojna,
Warszawa;
2013
- Rozprężone napięcie, Galeria Sztuki
Współczesnej Gaga, Warszawa (kurator
Paulina Wojdat);
2013
- No Budget Show %5, DKK, Lublin
(kurator Robert Kuśmirowski);
2013
- Wszędzie jest wszędzie
(indywidualna wystawa typu site specific), Galeria Biała, Lublin (kurator Jan
Gryka);
2012
- AAAkupunktura, Galeria Kordegarda,
Warszawa (kurator Mirosław Bałka);
2012
- Chora sztuka, Jerozolima, Warszawa
(kuratorzy Agnieszka Sural i Andrzej Pałys);
2012
- Rozstanie wystawa i realizacja w
przestrzeni, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
(kurator Leon Tarasewicz);
2011
- wystawa i realizacja w przestrzeni COMING OUT - NAJLEPSZE DYPLOMY ASP 2011
w Warszawie, budynek orkiestry Sinfonia Varsovia, Warszawa;
2011
- DyploMy, Bochenska Gallery,
Warszawa;
2011
- Artyści Sokratowi, Fundacja Villa
Sokrates, Tryjaloh, Galeria Krynki, Krynki
.......................................................................................................................................
9
IV 2014, godz. 18:30, Budynek Starej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego,
sala nr 207
Czy biały to kolor? Rzecz o
granicach białego
Prowadząca
– Ewa Szyman
Czy biały
to kolor? Według Kieślowskiego – tak. Biały był trzecim spośród trzech ważnych dla
niego kolorów, którym reżyser nazwał jeden ze swoich filmów. W odniesieniu do malarstwa
W. Kandinsky w swojej książce Punkt i linia, a płaszczyzna pisał, że
biel jest zawsze głucha, niema, milcząca, cicha (schweigende). Jej dźwięk jest zredukowany do minimum. Pisał również,
że biel to ostatni stopień upadku, ostatni krok w ślepej uliczce, po prostu otchłań
i dno. Arystoteles natomiast uważał, że wszystkie barwy powstają z bieli i czerni,
a więc światła i ciemności.
Biel
pojawia się od wieków na paletach malarskich jako barwa tzw. neutralna. Jednak czysta
biel zjawia się w malarstwie niezmiernie rzadko. Używanie bieli jako farby „wprost
z tuby“ weszło w użycie dopiero w naszym stuleciu, głównie w malarstwie
abstrakcyjnym.
Malewicz malując
surowy obraz Białe na białym zaznaczył,
że kombinacja bieli z bielą nie jest estetycznym ideałem, ale nie jest
bezosobowa i „niema“. Kolor jest zminimalizowany, ale nadal obecny. Biel była
dla Malewicza kolorem nieskończoności i oznaczała sferę wyższych uczuć.
Malarstwo
to przecież potęga koloru, a jednak Mantegna (jak przytacza Maria Rzepińska w Historii koloru) operuje gamą prawie achromatyczną,
a jego dzieło Św. Sebastian jest dziełem
wielkiego kolorysty, rozmyślnie ascetycznego.
Dlaczego percepcja
bieli jest postrzegana w tak skrajny sposób i czy może wyznaczać granicę
malarstwa? Pytanie to pada w polemice z Kandinsky’m.
(tekst Ewa Szyman)
Ewa Szyman – absolwentka studiów magisterskich na Politechnice
Warszawskiej (Wydział Poligrafii) oraz w Europejskiej Akademii Sztuki w Warszawie (Wydział Malarstwa – pracownia prof.
Antoniego Fałata oraz prof. Barbary Szubińskiej). Studia licencjackie odbyła w Wyższej
Szkole Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie. Obecnie doktorantka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale
Sztuki Mediów. Zakres jej działalności to między innymi: instalacje
przestrzenne (Pracownia Alternatywnego Obrazowania prof. Włodzimierza Szymańskiego); malarstwo (opiekun artystyczny dr hab. Elżbieta
Banecka prof. ASP).
Główne wystawy indywidualne i zbiorowe z lat 2012/2013:
Wystawa zbiorowa Zima,
Sen Pszczoły w Warszawie
Wystawa zbiorowa Sztandary,
Płocka Galeria Sztuki
Wystawa zbiorowa Artysto
przytul dzieciaka, Biblioteka Bielany w Warszawie
Wystawa indywidualna malarstwa Od „czasu“... do „czasu“..., Galeria nr 1 ASP w Warszawie
Wystawa zbiorowa Między
Niemnem a Wisłą w Wilnie
Wystawa zbiorowa Międzynarodowa,
Kair
Wystawa i aukcja dzieł sztuki w Kairze przeznaczona na
cele pomocy humanitarnej narodu syryjskiego
Wystawa zbiorowa Dżem
Session, Galeria nr 1 ASP w Warszawie
Wystawa zbiorowa Abstrakcja,
Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków, Galeria w Warszawie
Wystawa zbiorowa Terytoria,
Bochenska Gallery w Warszawie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz